Άρθρα
Γιατί δεν μπορεί να κρατικοποιηθεί η Γέφυρα Ρίου-Αντίρριου
Λεπτομέρειες- Λεπτομέρειες
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 18 Οκτωβρίου 2018 06:59
Τα ποσά που έχουν εισπράξει, έως σήμερα, ως μέρισμα οι μέτοχοι της εταιρείας παραχώρησης Γέφυρα Α.Ε. υπολείπονται του καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου και συνεπώς το έργο της Ζεύξης Ρίου-Αντιρρίου δεν είναι δυνατόν να παραδοθεί στο ελληνικό Δημόσιο. Αυτό αναφέρει σε έγγραφό του το υπουργείο Υποδομών σε απάντηση κοινοβουλευτικής ερώτησης σχετικά με το εάν η εταιρεία θα πρέπει να αναπροσαρμόσει την πολιτική διοδίων της.
Τα μερίσματα
Όπως αναφέρεται, το μετοχικό κεφάλαιο που καταβλήθηκε, κατά τη χρονική περίοδο 1996-2001, ξεπερνά τα 66 εκατ. ευρώ αναγόμενο σε τιμές 1996. Οι μέτοχοι έχουν εισπράξει, από το 2006 έως και σήμερα, μερίσματα ύψους 44,5 εκατ. ευρώ (αναγόμενα σε τιμές 1996), με το έργο να παραδίδεται στο Δημόσιο μετά το τέλος της περιόδου παραχώρησης, διάρκειας 42 χρόνων. Από αυτά, όπως επισημαίνεται, τα πρώτα επτά χρόνια αναλώθηκαν για τις μελέτες και τις κατασκευές, και στη συνέχεια τα 35 έτη αποτελούν την περίοδο λειτουργίας, η οποία λήγει το 2039.
Η περίοδος λειτουργίας του έργου είναι δυνατόν να συντμηθεί, εάν στο μεταξύ επιτευχθεί το όριο απόδοσης ιδίων κεφαλαίων της παραχωρησιούχου εταιρείας Γέφυρα Α.Ε. Απαραίτητη όμως, προϋπόθεση είναι να υλοποιηθεί η συμφωνηθείσα απόδοση του επενδυθέντος μετοχικού κεφαλαίου (Return on Equity / ROE), ύψους 11,5%. Έχει επιτευχθεί; Η απάντηση είναι αρνητική. Κι αυτό επειδή τo 2018 ο εσωτερικός βαθμός απόδοσης (Internal Rate of Return / IRR) είναι αρνητικός (-3,33%), δεδομένου ότι τα ποσά των μερισμάτων υπολείπονται των ποσών που κατέβαλαν, υπό μορφή μετοχικού κεφαλαίου, οι μέτοχοι της "Γέφυρα Α.Ε”.
Σχετικά με την αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής, το έγγραφο του υπουργείου Υποδομών αναφέρει ότι η άσκηση της εμπορικής πολιτικής ανήκει αποκλειστικά στον παραχωρησιούχο. Σύμφωνα δηλαδή, με τη σύμβαση παραχώρησης (Ν. 2395/96), το ελληνικό Δημόσιο, αναλαμβάνει την υποχρέωση και εγγυάται ότι ούτε το ίδιο ούτε η υπηρεσία λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσής συγκοινωνιακών υποδομών με σύμβαση παραχώρησης είναι υπεύθυνοι για την επιβολή διοδίων τελών. Συνεπώς σε ότι αφορά το ύψος των διοδίων, βάσει της σύμβασης, υπεύθυνος είναι ο παραχωρησιούχος εκτός από την περίπτωση υπέρβασης των ανωτάτων ορίων τους.
Η Γέφυρα Α.Ε. "στο πλαίσιο της εμπορικής πολιτικής της, έχει εισάγει σύστημα εκπτωτικών προγραμμάτων για συχνή ή καθημερινή χρήση (κάρτες διελεύσεων. e-pass, aller- retour)". Παράλληλα "στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής της ευθύνης έχει εφαρμόσει, από την πρώτη ημέρα λειτουργίας των διοδίων, το 2004, ειδική τιμή διοδίων τελών για την εξυπηρέτηση της ευπαθούς ομάδας των νεφροπαθών. Και από το Φθινόπωρο του 2017 για την αντίστοιχη ομάδα των καρκινοπαθών, μέσω εκπτωτικής κάρτας, που τους παρέχει τη δυνατότητα διέλευσης με το αντίτιμο των πέντε ευρώ (για την έκδοση της οποίας μοναδική προϋπόθεση είναι η επίδειξη σχετικής βεβαίωσης νοσοκομείου). Επίσης, με την επίδειξη της γαλάζιας κάρτας στάθμευσης ΑμεΑ το κόστος για κάθε όχημα (κατηγορίας 2 &3), στο οποίο επιβαίνει ο δικαιούχος είναι πέντε ευρώ" επισημαίνει η απάντηση του Υποδομών.
Σημειώνεται ότι τη Γέφυρα Α.Ε. ελέγχουν με 57,45% η γαλλική εταιρεία Vinci Concessions, με 22,02% η Άκτωρ παραχωρήσεις και με 20,53% η J&P Άβαξ.